אחרי למעלה מ-600 ימים: הישיבה באוקראינה 'חזרה הביתה'

נתי קאליש No Comments on אחרי למעלה מ-600 ימים: הישיבה באוקראינה 'חזרה הביתה'
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יותר מ-600 ימים אחרי שתלמידיה חולצו באישון לילה מאוקראינה בגלל המלחמה שפרצה בה – הישיבה שבה לומדים ילדי שלוחי חב"ד במדינה שבה לפעול בעיר דניפרו שבמזרח המדינה. בערב המלחמה למדו בה קרוב ל-70 תלמידים והיום היא מונה 25 בחורים, אחרי שחלק מהתלמידים עבר ללמוד במוסדות חינוך בישראל, אך היא עתידה לגדול בקרוב.

כזכור, בתחילת חודש מארס 2022 (כ"ז באדר תשפ"ב) פורסם שעשרות בחורים מישיבת חב"ד בעיר דניפרו, העיר השלישית בגודלה באוקראינה, חולצו הלילה במבצע מיוחד והורחקו מהחזית. נוכח אזעקות שנשמעו, החליטה ההנהלה של השלוחים במדינה, בעצה אחת עם גורמי בטחון והורי התלמידים להוציאם בהקדם מהמדינה, כדי שיוכלו להמשיך בלימודיהם ללא חשש.

אחרי רכבת לילה לאודסה חצתה השיירה את הגבול למולדובה ומשם המשיכו לעיר דיסלדורף שבגרמניה שבה הכינה להם העירייה בסיוע שליח חב"ד הרב חיים ברכהן אולם לימודים ותנאי פנימייה מלאים.

לדברי ראש הישיבה, הרב אלי חפר: "הרצון של הרבי מליובאוויטש היה שתהיה כאן ישיבה, בעיר שבה הוא בעצמו היה בחור ישיבה, כאשר אביו הרב לוי יצחק שניאורסון זצ"ל שימש כרבה הראשי של דניפרו שנקראה באותם ימים יקטרינוסלב. כשהתקבלה ההחלטה לחזור, הנהלת הישיבה חשבה שנהיה רק עם מניין תלמידים, אבל אנחנו 25 תלמידים והמספר עוד יעלה. כל התלמידים שלנו הם בניהם של שלוחי חב"ד באוקראינה שממשיכים לפעול ברחבי המדינה למרות הכל. בשבועות הקרובים יצטרפו אלינו בחורים יהודים נוספים שמתגוררים במדינה".

הישיבה חזרה לאותו מתחם מפואר שבו הייתה קודם לכן, בלב חורשה בפאתי העיר, עם חדר אוכל מרווח, חדרי פנימייה חדישים ואפילו מקווה טהרה לגברים. בגלל שהמלחמה עדיין נמשכת, בוצעו עבודות מיגון לחלונות מפני הדף ויתווספו קירות וגג בטון בהתאם להנחיות של הרשויות.

לדברי הרב חפר, "תלמידי הישיבה מאוד שמחו לחזור לכאן וכך גם ההורים. רבה של דניפרו הרב שמואל קמינצקי מסייע לנו מאוד ודואג לכל פרט והתנאים בישיבה נוחים מאוד. יש פה אזעקות בכל יום, אבל בשונה מהארץ לא מדובר בירי לעבר העיר; בגלל שאין חלוקה לפוליגונים כמו בישראל, ההתראות מפעילות צופרים בחלקים רבים מהמדינה. למרות זאת יש לנו כאן מרתף ממוגן ואנחנו נערכים לשהות בו אם יצטרכו".

כמו הוריהם, גם תלמידי הישיבה פועלים בשליחות של חב"ד והם מסייעים לבתי חב"ד בדניפרו והסביבה. "מרגישים את הצמאון הגדול שיש פה ליהודים, בגלל המלחמה והתלמידים שלנו מתרגשים ושמחים ליטול חלק בפעילות, לאחר שעות הלימודים", אומר ראש הישיבה.



0 תגובות